Verslag Koningsdag 2014

Puzzelwandeltocht

Op deze eerste officiële Koningsdag was er door de Oranjevereniging een puzzelwandeltoDSCF6356cht uitgezet. Dit keer kon er tussen 18.00 uur en 19.00 uur gestart worden bij Het Vosje. Het was goed wandelweer en dat zorgde mede weer voor een grote groep deelnemers. Zo’n 180 deelnemers verdeeld over 49 groepen deden mee aan de puzzelwandeltocht 2014.

De puzzelwandeltocht is bedoeld voor het hele gezin met onderweg diverse vragen en spelletjes. Het eerste spelletje was doelschieten. Voor onderweg kon je een lekker appeltje meenemen. De vragen onderweg waren voor volwassenen en dan weer voor kinderen, soms moeilijk maar natuurlijk ook gemakkelijk. Ongeveer halverwege de tocht was het tijd voor een consumptie en het tweede spel (geblindeerd nummerspel). Daarna ging de tocht weer verder naar uiteindelijk het eindpunt HetVosje. De laatste wandelaars vonden net voor het donker en de regen hun weg naar het café.

DSCF6369

Toen iedereen binnen was en alle antwoorden waren gecontroleerd, was het tijd voor de prijsuitreiking:

1e prijs            Groep de Jongens (Leo, Jasper en Hans)

2e prijs            Groep de Whoopies (Marielle, Laura, Noah en Iris)

3e prijs            Groep Stobbe 12

Poedelprijs     Groep de M & M’s (Connor en Nino)

De prijswinnaars kregen een envelop met inhoud en daarna kon er gezellig verder gefeest en gedanst worden. Al met al kan de Oranjevereniging weer terug kijken op een gezellige puzzelwandeltocht met een geweldige opkomst. Dank aan al onze deelnemers!

Vragen puzzelwandeltocht 2014

Vraag 1

Hoe heet het huis van Pippi Langkous?

Antwoord:  Villa Kakelbont

Vraag 2

Het bestuur van de Oranjevereniging bestaat uit 9 personen. Wat is het geboortejaar van

ons jongste mannelijke bestuurslid?

Antwoord: 1978. Jongste mannelijke bestuurslid is Henk.

Vraag 3

Wat gaat de wereld rond, maar blijft in een hoek?

Antwoord: een postzegel

Vraag 4

Oud Drents woord: Wat is de betekenis van ‘mieghummel’

Antwoord: Mier

Vraag 5

Cryptogram: Plant een promotie (6 letters)

Antwoord: Klimop

Vraag 6

Hoe heet de vriendin van Superman?

Antwoord: Loïs Lane

Vraag 7

Maak onderstaande zinnen af door een toepasselijke Nederlandse plaatsnaam in te vullen.

Ga jij de pinguïns maar bekijken, als je ‘t niet erg vindt dat ik naar de……..(7)

Antwoord: Wolvega

Als hij zijn telefoon niet opneemt, ……. (6) dan op via z’n pieper.

Antwoord: Bussum

Vraag 8

Van welke organisatie maakt onderstaande afbeelding deel uit van het logo?

Antwoord: KLM.

Vraag 9

Woordraadsel: Welk zelfde vierletterwoord kun je op de puntjes plaatsen om bestaande woorden te krijgen?

B….

K….

O….

LI….

W….IJ

L….EN

Antwoord: Ever

Vraag 10

Wie won(nen) in 2013 het Nederlandse Junior Songfestival?

Antwoord: Mylène en Rosanne

Vraag 11

Een plaatje met de vraag: welk hartje past niet bij de andere twee?  Keuze tussen drie hartjes met de namen Dirk + Rita, Gert + An, Saul + Anne

Antwoord: Dirk + Rita, met de letters van de voornamen in de andere hartjes kan je een stad vormen. (Tanger en Lausanne)

Vraag 12

Anagram: Welke bekende naam staat er in onderstaande zin?

Een brandnetelkapje

Antwoord: Jan Peter Balkenende.

Vraag 13

Cryptisch: Staat op springen (7 letters)

Antwoord: Landmijn

Vraag 14

Dobbelsteenraadsel: Na een worp met vijf dobbelstenen is de som van de ogen aan de

bovenzijde 19. Wat is de som van alle ogen aan de zijkanten van al deze dobbelstenen, als je

weet dat er minstens één zes bovenaan ligt?

Antwoord: 70, De som van boven- en onderkant van een steen is steeds 7. Dat geldt dus ook voor twee tegenover elkaar gelegen zijvlakken. Dit twee keer per steen en dus nog eens x 5 = 70. Hoeveel je wierp of welke getallen is irrelevant.

Vraag 15

Een plaatje met de vraag: Hoe heet de vrouwelijke bewoner van het Zandkasteel?

Antwoord: Prinses Sassa.

Vraag 16

Sport: Bij het judo kan je aan de kleur van de band (obi) zien hoe gevorderd de judoka is. Iedereen begint met een witte band. Bij het succesvol afleggen van proeven krijg je daarna

een gele band. Welke kleur band volgt op geel?

Antwoord: Oranje

Vraag 17

Paardensprong: Een plaatje met de vraag: spring met de paardensprong (uit het schaakspel) het woord bij elkaar. Letters in het vierkant: TSLOPIET

Antwoord: Pistolet

Vraag 18

Een plaatje met de vraag: Van welke filmserie ken je onderstaande figuren?

Antwoord: Madagascar

Vraag 19

Visitekaartje: Wat is het beroep van deze heer? K. Strijvers, Echt

Antwoord: Tekstschrijver

Vraag 20

Nog eentje om het af te leren……. Zing uit volle borst mee en vul de ontbrekende zin in.

Boer wat zeg je van mijn kippen

Boer wat zeg je van mijn haan

…………………………………

Of staat jou de kleur niet aan?

Boer wat zeg je van mijn kippen

Boer wat zeg je van mijn haan.

Antwoord: hebben ze dan geen mooie veren.