Verslag Zonnedag 2014

Woensdag 21 mei jl. zijn we weer op Zonnedag geweest, georganiseerd door Oranjevereniging IJhorst-Lankhorst. Dit jaar zijn er 61 mensen mee geweest. Om kwart voor 9 vertrokken we bij “’t Vosje” in 2 bussen van “Ten Heuvel Tours”. Na een klein uurtje rijden kwamen we aan bij de Prins Bernhardhoeve in Zuidlaren. Hier werden we ontvangen met een kop thee of koffie met een lekker stuk appelgebak of kwarttaart. Na een tweede kop koffie of thee werd de groep door voorzitter Marcel in tweeën verdeelt. Dit was nodig omdat de groep te groot was om in één keer rondgeleid te worden tussen de zandsculpturen door die hier in de hal staan.

De zandsculpturen beelden de geschiedenis van de Hondsrug uit vanaf de laatste ijstijd.

We werden rondgeleid door professor-doctorandus-archeoloog van Gniffelen (http://hunebedcentrum.tumblr.com/post/4386466402/professor-van-gniffelen), ook bekend in het hunebedcentrum in Borger. Zijn specialiteit is de geschiedenis van de Hondsrug. In de hal ligt 7000 ton zand. Dit zand is in grote bekistingen aangestampt (m.b.v. stampers verhuurd door bestuurslid Jannes). In één maand tijd hebben 25 kunstenaars, uit binnen- en buitenland het zand verwerkt tot beelden.

De beelden beginnen met hoe de Hondsrug, met zijn beesten, eruit zag voor de laatste ijstijd. Vervolgens waren er beelden van oa. Een Neanderthaler op jaagt, een mammoet op ware grote en een grote ijswand van 7 meter hoog en wel 20 meter lang. Hierna kwamen het trechterbekervolk, het meisje van Yde, prinses Freya en een hunebed van zand. Van de verschillende oorlogen stonden beelden van, Bommen Berend, Napoleon en een Duitse soldaat. Ook werd de mythe over de witte wieven uitgebeeld. Hierna nog een beeld van een plaggenhut. Het laatste beeld was er één waar Vincent van Gogh uitgebeeld werd. Dit omdat deze kunstenaar ook in Drenthe heeft gewoond en gewerkt. Bij alle beelden wist de professor-doctorandus iets bijzonders te vertellen. Wilt u zelf zien hoe het eruit ziet dan kunt ook kijken op: http://www.sculpturepark.nl.

Terwijl de ene groep werd rondgeleid kon de andere zelf een kijkje in de hal nemen of lekker genieten in de zon.

Nadat beide groepen waren rondgeleid kon je of lopend of met de bus naar de lunch.

Deze stond voor ons klaar bij restaurant Sprookjeshof, ook in Zuidlaren. Hier kregen een kop soep en verschillende lekkere broodjes met allerlei soorten beleg.

Na de lunch de bus weer in een via Glimmen en Haren, waar wel heel grote en mooie huizen staan, naar de stad Groningen. Hier moesten we even wachten op de boot die ons zou rondvaren door de grachten in Groningen. Nadat de kaptein vertrok werd een bandje gestart waarop een mevrouw van alles vertelde over de verschillende bruggen waar we onderdoor voeren, en over van alles en nog wat over allerlei huizen en andere wetenswaardigheden aan de kant. Deze rondvaart duurde ongeveer een uur. Toen we terug waren zijn we weer in de bussen gestapt die nog steeds op de parkeerplaats stonden te wachten.

Na een rit van een ruim uur kwamen terug op de plek waar we ook ingestapt waren, ’t Vosje.

Eerst een drankje en dan eten. De kok hier had voor ons lekkere soep, groente of tomaten, voor ons gemaakt. Vervolgens kregen wat we ’s morgens hadden doorgegeven, vis of vlees.

Hierbij waren er gebakken aardappelen, friet, boontjes, sla en witlof. Voor een ieder genoeg, want was er iets op dan werd er nieuw gebracht.

Tenslotte nog ijs na en de afsluiting door de voorzitter. Als laatste nam Jan de Boer nog het woord om het bestuur te bedanken en aan te geven dat hij toch graag Apollo erbij had om ingehaald te worden, maar dit kan om organisatorische reden niet.

Al met al en gezellige en geslaagde dag en hopen dat een iedereen het leuk vond en volgend jaar weer meegaat.

Een deelnemer.