Zonnedag 2015

Woensdag 20 mei jl. zijn we weer met Zonnedag geweest, georganiseerd door Oranjevereniging IJhorst-Lankhorst. Er was precies een bus vol deelnemers, 54 personen. Om half 9 was de bus er en, nadat iedereen een plaats had, zijn we via verschillende binnendoor wegen, aangegeven door Jannes van het bestuur, naar Lemmer gereden. In Lemmer gingen we namelijk het grootste nog werkende stoomgemaal ter wereld bezichtigen. Eerst was er een kop thee of koffie met een koek. Na een tweede kop koffie of thee werden we uitgenodigd eerst een film te bekijken. Het was een 3-D film over hoe het gaat, als het veel regent en het stoomgemaal moet bijspringen, om het te veel aan water in Friesland te lozen. Na de film werd de groep in tweeën verdeeld om de gemaal te bezichtigen. Het gemaal is gebouwd in het begin van de 20e eeuw en is voltooid in 1920. Eerst kwamen we over een loopbrug bij de schoorsteen, deze is 60 meter hoog. Via de oude opslag voor de kolen, waar de stoommachines vroeger mee werd verwarmd, kwamen we in de hal waar de stoomketels staan. Tegenwoordig gebruiken ze stookolie om stoom te maken. Na de hal met ketels naar de ruimte met de stoommachines. Hier staan 4 hele grote stoommachines met vliegwielen die 8 grote pompen aandrijven waarmee het water wordt weggepompt. Ook hier kregen we uitleg over hoe alles werkt.
Na de rondleiding stond er een lunch klaar. Een lekkere kom soep, een broodje kroket en belegde broodjes waren er.
Na de lunch zijn wederom via allerlei binnenwegen naar Heerenveen gereden om het Abe Lenstra Stadion te bezoeken, het stadion van sc Heerenveen. Ook hier in het stadion hebben we eerst een film gezien. Deze ging over de geschiedenis van sc Heerenveen. Vanuit de filmzaal kwamen we direct in de Pronkkeamer, de plek waar veel beker en andere prijzen staan. Hier stonden ook een aantal gidsen klaar die de groep in drieën deelde. Deze gidsen wisten heel veel over sc Heerenveen. In het stadion zijn we in verschillende zalen geweest, in een business lounge, in de kleedkamers van het uit spelende team en de kleedkamer van sc Heerenveen. Ook zijn we aan het veld geweest waar je echt niet op mocht. Na de rondleiding door het stadion hebben daar nog thee of koffie met een plak cake gehad. Toen we vertrokken uit het stadion kreeg iedereen een boek over spelers van
sc Heerenveen.
Na een laatste rit met de bus kwamen we terug bij ’t Vosje.
Hier kregen we eerst een drankje en dan eten. Er was lekkere soep, groente of mosterd, voor ons gemaakt.
Als vlees was er een huisgemaakte hamburger.
Hierbij waren er gebakken aardappelen, friet, bloemkool met boontjes, sla en witlof in ham. Voor een ieder genoeg, want was er iets op dan werd er nieuwe gebracht.
Tenslotte nog ijs na.
Jan de Boer bedankte namens de deelnemers het bestuur.
Voorzitter Marcel bedankte iedereen en wenste allen een goede thuis reis.
Al met al en gezellige en geslaagde dag en hopen dat iedereen volgend jaar weer meegaat.
Voor de foto’s zie onder fotoalbum op deze site

Een deelnemer.