Verslag Zonnedag 2013

Op woensdag 15 mei jl. zijn we weer op zonnedag geweest. Dit jaar gingen er 81 mensen mee. Om half 9 vertrokken we bij “’t Vosje” in 2 bussen van “Ten Heuvel Tours” naar de provincie Gelderland. Na een goed uur kwamen we aan bij restaurant “Ruggestee” in Hoenderloo, waar we koffie met gebak kregen. Na een tweede kop koffie of thee weer de bussen in voor een rondrit door de Kroondomeinen. In iedere bus zat een gids die van alles wist te vertellen over de Kroondomeinen en de omgeving. Via verschillende kleine dorpen en langs radio Kootwijk, mooie natuur, Apeldoorn weer terug naar restaurant “Ruggestee” waar de lunch al voor ons klaar stond. De lunch bestond uit verschillende soorten brood met beleg en een lekkere kroket.

Na het eten naar Barneveld naar het pluimveemuseum. Hier werden we in 3 groepen opgedeeld. Iedere groep kreeg een gids mee die van de kip en het ei alles wist te vertellen.

Het begon met waar de kippen eerst vandaan kwamen, uit het verre oosten dus. Hoe kippen gehouden werden en worden. Hoe door fokken kippen steeds meer eieren leggen. Verder stonden er verschillende broedmachine, hele oude en nieuwere. Er was een ruimte met verschillende kippen beelden.

Ook kon er geboden worden op verschillende artikelen in het veilinglokaal. Dit gebeurde met een “mijn” klok. De artikelen die verkocht werden waren oa. eieren, boeken, pluchen beesten, handdoekjes en advocaat.

Na de rondleiding kregen we een kop koffie of thee met een plak cake. Toen dit op was, was er nog tijd om de tuin in te gaan en daar in verschillende rennen vele soorten kippen in levende lijve te zien. Gelukkig was het op dat moment net mooi weer, daarom was het jammer dat de bus al weer in moesten voor de terug reis. Via een gedeeltelijke toeristische route weer naar ’t Vosje waar we een lekkere 3 gangen diner hebben gehad.

Al met al en gezellige en geslaagde dag en hopen dat een iedereen het leuk vond en volgend jaar weer meegaat.

Voor de foto’s van zonnedag zie: https://oranjevereniging-ijhorst-lankhorst.nl/oranje/?page_id=114&album=6&gallery=26

Een deelnemer.

________________________________________________________________