Zonnedag 2018

Zonnedag 2018.

Woensdag 16 mei jl. zijn we weer op Zonnedag geweest, georganiseerd door Oranjevereniging IJhorst-Lankhorst. Dit jaar zijn er 69 mensen mee geweest. Om kwart voor 9 vertrokken we bij “’t Vosje” in 2 bussen van “Ten Heuvel Tours”. Na een mooie toeristische rit kwamen we aan bij de “Landgoed Kaamps” in Deurningen. Hier werden we ontvangen met een kop thee of koffie met een lekker stuk gebak. Na een tweede kop koffie of thee werd de groep in tweeën gedeeld. Dit was nodig omdat de groep te groot was om in één keer rondgeleid te worden bij de koeien en de kaasmakerij.

Als eerste gingen we naar de koeien. Hier vertelde de rondleidster dat de koeien zelf bepalen wanneer ze gemolken willen worden. En ook waarom ze verschillende meetkastjes dragen, bijvoorbeeld een halsband die word gelezen zodra ze in de melkrobot stappen. Ook dragen de koeien een stappenteller aan één van de poten. Daaruit kan de boer en zijn personeel ook verschillende dingen aflezen hoe het met de koe gaat. Na de uitleg bij de koeien, hebben we uitleg gehad over de melkrobot. Hier hebben we gezien, vanachter glas, hoe een koe in de melkrobot ging en hoe het melkproces in de robot gebeurde.

Hierna legde de rondleidster uit over het kaasmaken. Je kon zien hoe ze bezig waren met roeren in een bak met melk, waarin de ingrediënten waren toegevoegd, wat dan wrongel en wei werd. Ook was te zien dat een ander bezig was de kazen te draaien en persen. Als laatste hebben de grote pekelbaden gezien waar de kazen in gaan om ze langer houdbaar te maken.

Terwijl de ene groep werd rondgeleid kreeg de andere een film te zien over het bedrijf en hoe de kazen gemaakt worden. Ook stonden er borden met verschillende stukjes kaas op tafel om te proeven. Hierna kon je, als je dat wilde, nog wat kopen in de winkel.

Nadat beide groepen waren rondgeleid zijn we met de bus naar Ootmarsum gereden, voor de lunch bij stadshotel Ootmarsum. Hier kregen weeen kop soep en verschillende lekkere broodjes met allerlei soorten beleg en een lekkere kroket.

Na de lunch, naar het schoolmuseum “Educatorium”. De mensen die goed te been zijn, zijn wandelend gegaan de rest met de bus. Hier moesten we wachten, want de meester had in zijn agenda staan dat we op donderdag zouden komen. Dus hebben we eerst in het museum rondgekeken. Het museum hing vol met schoolplaten van verschillende illustratoren, Jetses, Isings, Lummel en Koekkoek. Ook waren er allerlei verschillende leesplankjes en andere oude schoolspullen. Toen de meester er toch was gekregen we in drie verschillende groepjes een les op de ouderwetse manier. Tegelijkertijd werd in een andere zaaltje een film getoond aan een ander groepje over het verloop van het onderwijs in Nederland. Nadat iedereen bij de meester in de klas had gezeten en de les had afgesloten met het lied over de koekoek, wat in canon werd gezongen, zijn we wandelend of met de bus terug gegaan naar het stadshotel voor een kop koffie of thee met iets erbij.

Na de koffie en thee weer de bus in en via weer een toeristische rit van ruim eenuur kwamen webij Het Vergulde Ros voor het diner.

Hier eerst een drankje. ’s Morgens bij de koffie hadden we het menu al gehad en had het bestuur opgenomen wat iedereen wilde eten. We konden kiezen uit groente- of mosterdsoep als voorgerecht. Als hoofdgerecht hadden we keuze uit kip, varkenshaas of een visschotel. Hierbij waren er gebakken aardappelen, friet, boontjes, sla en witlof. Voor een ieder genoeg.

Tenslotte nog ijs, koffie of thee na en de afsluiting door de voorzitter. Als laatste nam Jan de Boer nog het woord om het bestuur te bedanken.

Al met al en gezellige en geslaagde dag en hopen dat iedereen het leuk vond en volgend jaar weer meegaat.

Voor de foto’s van Zonnedag zie: www.oranjevereniging-ijhorst-lankhorst.nl.

Een deelnemer.