Jaarverslag 2018

ORANJEVERENIGING IJHORST-LANKHORST

Opgericht 7 augustus 1939

Jaarverslag 2018

Op palmzondag werd weer traditioneel de palmpaasoptocht georganiseerd. Op deze eerste Lentedag in 2018, werkte het weer prima mee en zo konden we zondag 25 maart 38 kinderen welkom heten op basisschool de Iekmulder. Onder muzikale begeleiding van draaiorgel de Parel liepen de kinderen met hun versierde stokken een optocht door het dorp. De optocht eindigde dit keer ook weer bij de Iekmulder. Daar lag voor iedereen een prijs klaar.

Op Koningsdag was weer een puzzelwandeltocht uitgezet. Zo’n 179 deelnemers verdeeld over 50 groepen deden mee. Deze keer was ’t Vosje het startpunt. De tocht voerde door de mooie omgeving van IJhorst met onderweg natuurlijk weer de nodige vragen, spelletjes (voelbak, verrekijker) en versnaperingen.

Elk jaar wordt er op 4 mei door het bestuur bloemen gelegd bij de oorlogsgraven.

Op woensdag 16 mei (Zonnedag) gingen we met 69 deelnemers richting Beuningen, waar we na een mooie toeristische route aankwamen bij Landgoed Kaamps. Tijdens de ontvangst met koffie/thee met gebak werd de geschiedenis verteld van dit bedrijf. Op deze melkveehouderij was te zien op welke wijze er vandaag de dag wordt gewerkt en hoe van de melk verschillende ‘Boer Herbert Kaas- en zuivelproducten’ wordt gemaakt. Daarna door naar Ootmarsum. Na de koffietafel werd het onderwijsmuseum Educatorium bezocht. Een feest der herkenning. Na koffie/thee bij het Stadshotel gingen we weer terug naar IJhorst. Bij ’t Vergulde Ros hebben we afsluitend genoten van een heerlijk drie-gangen menu.

Op 1 juni werd de Algemene Ledenvergadering gehouden bij Kroko Multipunt waar de voorzitter 25 bezoekers kon verwelkomen. We behandelden de gebruikelijke zaken zoals de notulen, secretariële, financiële jaarverslagen en het jaarprogramma. Daarnaast stond een contributieverhoging per 2019 geagendeerd: van €5,00 naar €7,50 per persoon en van €10,00 naar €15,00 per gezin (incl. kinderen tot 18 jaar). De aanwezigen zijn unaniem akkoord. Aftredend en herkiesbaar zijn Ageeth Broens, Marcel Klomp en Mariska Linthorst. Zij worden herkozen in het bestuur. Het bestuur bestaat uit 9 personen. De taakverdeling binnen het bestuur werd als volgt: Marcel Klomp: voorzitter, Mariska Linthorst: secretaresse, Anita Bult: penningmeester, Erik Bakker: vice-voorzitter, Ageeth Broens: vice-secretaresse, Rik Weemink: vice-penningmeester en algemene bestuursleden Alfred Prakken, Henk Veerman en Marco Botter.

Van 18 juli tot en met 22 juli was het zomerfeest aan de beurt. Woensdagavond 18 juli werd het Rieversterfeest afgetrapt met de keuring van 8 straten en 3 bogen.

De kaartavond op donderdagavond is nog steeds een gezellige aanvulling op het programma. Zo’n 100 deelnemers kwamen naar de tent om met elkaar de strijd aan te gaan voor mooie vleesprijzen.

Vrijdagmiddag was het de beurt aan het Drents Seniorenorkest onder leiding van Henk Veneman. Onder het genot van een hapje en een drankje verzorgden zij in de tent onder warme condities een gezellig muzikaal middagprogramma met marsmuziek, licht klassiek tot popsongs voor bijna 100 aanwezigen.

Vrijdagavond voor de derde keer de Rieverst got Talent met diverse acts door jong en oud. Een talentenjacht voor iedereen en alle vormen van talent. Verschillende soorten acts passeerden de revue. Ook nieuw talent in de presentatie. Presentatrices Nina en Marit maakten dit jaar hun debuut en zij konden 10 acts aankondigen. De bijna 50 deelnemers verzorgden een gevarieerde talentenshow met zang (live/playback) en dans. Na afloop gingen de voetjes van de vloer op muziek verzorgd door discotheek Banjo met dj Jeronimo.

Natuurlijk was er op zaterdagochtend weer een traditionele optocht met versierde wagens vanaf Halfweg. Een bonte stoet met 19 wagens en een 6-tal individuele deelnemers. Het was wel weer duidelijk dat er veel werk was verzet om mooie creaties te presenteren. De optocht werd dit jaar weer muzikaal begeleid door Apollo. De jury had het niet makkelijk om de mooiste uit te kiezen en zo de prijzen te bepalen.

Zaterdagavond was het thema een Tirolerfeesje. Afgetrapt werd met de aanstekelijke Tirolershow van Ein Prosit! Herr Erich und der Willie zorgden met karakteristieke 2-stemmige zang en herkenbare accordeonklanken voor gezelligheid in de tent. Tijdens de pauze van dit duo, kon worden meegedaan met het bierpulschuiven. De sfeer kwam er al goed in. Tot slot was het de beurt aan de allround coverband Waterproof Shampoo. Hun credo ‘not a chance you won’t dance’ werd volledig waargemaakt. Van boyband klassiekers tot de dikste rocknummers: alles kwam voorbij. Het werd dansen, springen en keihard meezingen! Of zoals de band de avond zelf omschreef: kleine dorpen, grootse feesten…

Op de familie zondag kon er ’s middags weer meegedaan worden met diverse spelletjes. Enthousiast werd er gestreden met klobbegooien, voetbaldarts, megasjoelbak en de zenuwspiraal. Er werd onderscheid gemaakt tussen basisschoolkinderen en volwassenen, maar verder ging de prijsuitreiking dit keer genderneutraal. Ook was er aan de kleintjes gedacht. Zij konden lekker spelen in het zand, springen op het springkussen, dansen tijdens de mini-disco en buikschuiven. Daarna werd het Rieversterfeest 2018 feestelijk afgesloten door dj Gert Jan Dunnink.

Het bestuur kwam dit jaar in totaal 9 keer bij elkaar waarvan eenmaal in de ledenvergadering en eenmaal met de commissarissen. Daarnaast bezocht een afvaardiging van het bestuur de nieuwjaarsreceptie van de gemeente Staphorst en de vergadering van de Tussen Den en Reest. Tot slot werd de jaarvergadering van de Dorpsraad bijgewoond.

Het bestuur kan terugzien op een mooi jaar dat door de inzet en opkomst van de vele dorpsgenoten weer zorgde voor geslaagde activiteiten.

You may also like...