Zonnedag 2017

Zonnedag 2017.

Op woensdag 17 mei jl. is de zonnedag, georganiseerd door de Oranjevereniging IJhorst-Lankhorst, weer geweest. Dit jaar waren er 72 mensen mee. Om half 9 vertrokken we bijt Vosje in 2 bussen van Ten Heuvel Tours naar Nieuw Buinen. Na een mooie toeristische route kwamen we aan bij Royal Goedewaagen, hier maken ze aardewerkproducten. We werden ontvangen met koffie of thee met gebak. Tijdens de koffie en thee vertelde een mevrouw de geschiedenis van Royal Goedewaagen. Hieruit bleek onder meer dat de firma is begonnen in 1612 in Gouda. Na een tweede kop koffie of thee werd de groep in drieën opgedeeld. We gingen de fabriek in om de verschillende processen te zien hoe de aardewerkproducten worden gemaakt. Uiteindelijk kwamen we via de shop, waar je vanaf kon kopen, weer bij de bussen.

Holland vaas van Goedewaagen

Vanuit Nieuw Buinen zijn we via onder andere Ter Apel naar Duitsland gereden, naar Haselünne. In deze plaats is het Berentzenhof. Dit is de oude locatie, van de firma Berentzen, waar de drank Apfelkorn werd gedistilleerd. Nu is het productieproces op een nieuwe plek buiten het dorp.

Hier hebben we een lunch gehad met soep, een warm broodje en gesmeerde broodjes. Tijdens de lunch kwam men een aantal keren rond met verschillende soorten drank, die bij het bedrijf gemaakt worden, om te proeven. Na de lunch eenapfelkorn rondleiding door de oude gebouwen van Berentzen. Dat het zekere oude gebouwen waren bleek wel dat er gaten waren, er zit nu wel glas in, voor de boogschutters vroeger. Dus de gebouwen staan er zeker sinds de middeleeuwen. In een gang onderin de gebouwen was een boog met daarin een steen met het jaartal 1758, het jaar waarop de firma is begonnen met distilleren van drank. In Haselünne waren er in de hoogtijdagen 33 bedrijven die drank maakten, nu nog 3. Na de rondleiding, die ook eindigde in de winkel, kreeg iedereen een leuke verrassing kreeg van 3 flesjes Apfelkorn. Na een poosje buiten zitten op nieuw naar een zaal in Berentzenhof. Hier werd nogmaals koffie en thee geschonken met een groot stuk apfelstrudel erbij.

Hierna de bus in voor de terugreis naar IJhorst. Bij ’t Vosje hebben we een lekker 3-gangen diner gehad, met 2 verschillende soorten soep. Als hoofdgerecht konden we kiezen uit vis, kip of rib roast. Lekkere gebakken aardappelen, friet en 2 soorten groente erbij. Als toetje was er een dame blanche of koffie/thee met een bonbon.

Al met al en gezellige en geslaagde dag en hopen dat een iedereen het leuk vond en volgend jaar weer meegaat.

Voor de foto’s van zonnedag zie: www.oranjevereniging-ijhorst-lankhorst.nl.

Een deelnemer.