Zonnedag 2016

Verslag Zonnedag 2016

Zonnedag 2016 is inmiddels geschiedenis. Precies om 8.30 uur vertrokken met 2 bussen van Ten Heuvel Tours met welgeteld 66 personen. De eerste etappe via de snelweg richting Elburg waar om 9.15 uur de boot op ons lag te wachten voor een rondvaart over het Veluwemeer. Het zonnetje begon voorzichtig te schijnen en de temperatuur inmiddels boven verwachting. Tijdens de vaartocht werd koffie/ thee met heerlijk gebak geserveerd, zelfs onze Erik werd ingeschakeld om iedereen te voorzien van een tweede bakkie. De tocht op zich was niet echt bezienswaardig, via de vaargeul naar het zuiden en een aantal campings en jachthavens aan de rechter kant. De terugweg via dezelfde vaargeul en de jachthavens en campings aan de linker kant . Het enige wat we tegen kwamen op het water waren een tweetal bootjes en 2 zwanen. Maar dat had geen invloed op de gezelligheid, inmiddels was het zonnetje echt doorgebroken en was het aangenaam vertoeven op het buitendek, waar de meesten dan ook al een plekje hadden gevonden. Er werd gezellig gebuurt en zelfs de eerste wijntjes geproefd. Na ongeveer 2 uur weer aangemeerd in het mooie haventje van Elburg.

Met een beetje tijdsdruk toch maar over de snelweg naar Terschuur/ Barneveld naar het Oude Ambachten Museum waar we rond 12.00 uur werden verwacht voor de lunch. Na de soep, broodjes en kroket kon een ieder op eigen gelegenheid het museum bezoeken. Een enorme privé verzameling van Kees Bakker met hoofdzakelijk dingen uit de jaren 50 /60. Citaat van de site “Er zijn ruim 160 verschillende oude ambachten, beroepen en winkeltjes te vinden. Eén ding is zeker, tijdens het bezoek kom je ogen tekort!” En dat klopt!! Spraakwaterval Kees is erg trots op zijn verzameling ook vooral omdat ( volgens zijn zeggen) dit het enige museum in Nederland is dat zonder subsidie draait. Rond 15.30 uur nog een kopje koffie/thee met een plakkie boeren cake, volgens de serveerster, was het tijd om de terugweg weer te aanvaarden.

Onze bijna vaste chauffeur Henk reed via een leuke toeristische route over de Veluwe richting Nunspeet om vanaf daar toch nog een stuk snelweg te pakken om op de afgesproken tijd bij “Het Vergulde Ros” aan te komen. De files bij Zwolle nog even omzeild en om 17.30 uur stond Jan Bouwman met z’n team ons reeds op te wachten. Na een heerlijk drie gangen diner en een paar woorden van de Voorzitter en een enthousiaste deelnemer konden we na eerst nog een groepsfoto gemaakt te hebben allemaal weer in de bus voor de laatste 2 km naar Het Vosje waar we ‘s morgens ook zijn ingestapt. We kunnen als organisatie weer terug kijken op een geslaagde Zonnedag , ook zeker door de deelname van een aantal nieuwkomers van “jongere” leeftijd heeft de Zonnedag absoluut toekomst.