Verslag Koninginnedag 2013

30 april 2013

Op en rond de Kroningsdag waren een aantal activiteiten in IJhorst georganiseerd om op feestelijke wijze stil te staan bij de troonswisseling.

Tijdens Boomfeestdag hadden kinderen in de gemeente in elke kern al een koningslinde gepland. In samenwerking met de gemeente Staphorst is op deze Kroningsdag het gedenkplaatje bij de koningslinde onthuld. Om 12.30 uur verzamelden een groep inwoners, kinderen en andere gasten zich bij de Koningslinde bij de pastorie/kerk. Na het luiden van de klok, hield de burgemeester een toespraak en werd samen met een aantal kinderen de plaquette onthuld.

dscf5161                                                                                      dscf5166

Door de directeur van CZ Rouveen werd een plankje met kroningskaas overhandigd aan de gedecoreerde Janneke Veerman. Onder het genot van een hapje (kroningskaas) en drankje (oranjebitter) werd er nog even gezellig nagepraat.

dscf5170

Daarnaast was er door de Oranjevereniging weer een puzzelwandeltocht uitgezet. Dit keer kon er tussen 18.00 uur en 19.00 uur gestart worden bij ’t Vergulde Ros. De zon scheen volop en dat zorgde mede weer voor een grote groep deelnemers. Ruim 200 deelnemers verdeeld over 52 groepen deden mee aan de puzzelwandeltocht 2013.

De puzzelwandeltocht is bedoeld voor het hele gezin met onderweg diverse vragen en spelletjes. Het eerste spelletje was ping pong plop. Voor onderweg kon je een lekker appeltje meenemen. De vragen onderweg waren voor volwassenen en dan weer voor kinderen, soms moeilijk maar natuurlijk ook gemakkelijk en uiteraard met aandacht voor het Koningshuis. Op ruim driekwart van de tocht was het tijd voor een consumptie, een lekkere oranje tompouce en het tweede spel (blik gooien).

dscf5178

Daarna ging de tocht weer verder over Landgoed Dickninge naar uiteindelijk het eindpunt ’t Vergulde Ros.

Toen iedereen binnen was en alle antwoorden waren gecontroleerd, was het tijd voor de prijsuitreiking:

1e prijs            Groep de Stoten                        dscf5216

2e prijs            Groep de Lama’s

3e prijs            Groep Eleveld 3

Poedelprijs     Groep Muppies

De prijswinnaars kregen een envelop met inhoud en daarna kon er na een knallend einde van de prijsuitreiking nog gezellig verder gekletst en gefeest worden. Al met al kan de Oranjevereniging terug kijken op een gezellige Kroningsdag met o.a. een geweldige opkomst voor de puzzelwandeltocht. Dank aan al onze deelnemers!

_____________________________________________________

Vragen en antwoorden Puzzelwandeltocht 2013:

Vraag 1

Hoe heet de luie knecht van Oma Duck?

Antwoord:  Gijs Gans

Vraag 2

Het bestuur van de Oranjevereniging bestaat uit 9 personen. Wat is het geboortejaar van

ons oudste bestuurslid?

Antwoord: 1958. Oudste bestuurslid is Jannes.

Vraag 3

Welk koninklijk paleis staat hier afgebeeld?

Antwoord: Paleis ‘t Loo

Vraag 4

Twee klinkers en twee medeklinkers vormen samen een meisjesnaam die je ook van

achteren naar voren kunt lezen. Welke naam is dit?

Antwoord: Anna

Vraag 5

Cryptogram: Zo’n tophit betaald geen huur (6 letters)

Antwoord: Kraker

Vraag 6

Hoe heet de pop van Wiske?

Antwoord: Schanulleke

Vraag 7

Neem uit elk woord 2 opeenvolgende letters en voeg ze bij elkaar om de naam van een land mee te vormen. Welk land is het?

MEDE

NEUS

SMAK

PARK

EEND

Antwoord: Denemarken

Vraag 8

Vandaag heeft de troonswisseling plaatsgevonden en stopt het Koningschap van Koningin Beatrix.  Koningin Juliana regeerde van 1948-1980. Met hoeveel verschillende premiers had

Koningin Juliana tijdens haar 32-jarig koningschap te maken?

Antwoord: 10.

Vraag 9

Woordritsen

Welk woord hoort hier tussen, zodat zowel met het 1e woord en met het laatste woord een nieuw woord wordt gevormd

Varia…tegoed (3)           Antwoord: bel

Poes….de (4)                  Antwoord: lief

Vraag 10

Waar staan de letters BZT voor in het kinderprogramma de BZT-show?

Antwoord: Bloed, Zweet en Tranen

Vraag 11

Welk woord is hier uitgebeeld?

DAG

Antwoord: donderdag.  D onder Dag

Vraag 12

Anagram:

Welke bekende naam staat er in onderstaande zin?

Malle laxeerwind

Antwoord: Willem Alexander.

Vraag 13

Cryptisch

Een paling met puistjes (8 letters)

Antwoord: Puberaal

Vraag 14

Elk van de cijfers 1 tot en met 6 moet precies één keer gebruikt worden in een vermenigvuldiging van de volgende vorm:  … × … = …

De Vraag: Hoe moeten de zes cijfers worden geplaatst?

Antwoord: 3 x 54=162

Vraag 15

Een plaatje met de vraag: Hoe heet deze bewoner van Sesamstraat?

Antwoord: Elmo.

Vraag 16

Sport: Hoeveel spelers telt een ijshockeyteam op het ijs?

Antwoord: 6

Vraag 17

Waar zit je op, slaap je in en poets je je tanden mee?

Antwoord: stoel, bed en tandenborstel

Vraag 18

Hoe lang sliep Doornroosje?

Antwoord: 100 jaar

Vraag 19

Visitekaartje

Wat is het beroep van deze heer? N. Weis, Reuzel

Antwoord: Nieuwslezer

Vraag 20

Nog eentje om het af te leren…….

De wandeltocht liep dit keer over het prachtige Landgoed Dickninge. In welk jaar was de bouw van het huidige Huize Dickninge voltooid?

Antwoord: 1813

__________________________________________________________