Verslag Zonnedag 2019

Zonnedag 2019.

Woensdag 15 mei jl. zijn we weer op Zonnedag geweest, georganiseerd door Oranjevereniging IJhorst-Lankhorst. Dit jaar zijn er 56 mensen mee geweest. Om half 9 vertrokken we bij “’t Vosje”. Er was dit jaar 1 bus van “Ten Heuvel Tours”. Na een rustige rit kwamen we aan bij het bevrijdingsmuseum in Groesbeek. Hier werden we ontvangen met een kop thee of koffie met een lekker stuk appelgebak. Na een tweede kop koffie of thee gingen we met z’n allen naar de filmzaal waar een film werd vertoond die ging over de bevrijding van Nijmegen en omsteken. Na de film kon iedereen het museum bekijken met allerlei oude spullen uit de 2e wereldoorlog en diverse wetenswaardigheden over de aanleiding van de oorlog, en over de bevrijding. Ook was er een tijdelijke tentoonstelling over Anne Frank.

Na het bezoek aan het bevrijdingsmuseum zijn we in de bus naar Mook gereden. Hier hebben we bij restaurant ’t Zwaantje een lunch gehad. We kregen een kop soep en verschillende lekkere broodjes met verschillende soorten beleg.

Na de lunch, naar het Nationaal Wijnbouwcentrum in Groesbeek. Hier stonden de wijnglazen al voor ons klaar. Na een uitleg van een mevrouw over verschillende soorten wijn, die van verschillende soorten druiven worden gemaakt, hebben we wijn geproefd. Het waren twee soorten witte wijn waar duidelijk een smaak verschil in zat. Na deze twee witte wijnen kregen we de mogelijkheid om nog een andere witte wijn of een rode wijn te proeven. Hierna zijn we de wijngaard in gelopen. Wie daar geen behoefte aan had kon lekker op het terras in de zon zitten. In de wijngaard vertelde de mevrouw ook nog verschillende zaken over druiven en wijngaarden. Na in de wijngaard te zijn geweest was er nog een kop koffie of thee met een plak cake.

Na de koffie en thee weer de bus in en via een kort toeristisch stukje en snelweg kwamen we om ongeveer 18.00 uur terug bij ‘t Vosje voor het diner.

Hier eerst een drankje. ’s Morgens bij de koffie hadden we het menu al gehad en had het bestuur opgenomen wat iedereen wilde eten. We konden kiezen uit groente- of tomatensoep als voorgerecht. Als hoofdgerecht hadden we keuze uit kippendij met saté, kabeljauw of een Rieversterschnitzel. Hierbij waren er gebakken aardappelen, friet, wortelen, boontjes, sla. Was er iets op dan werd het bijgevuld, dus voor ieder genoeg.

Tenslotte nog ijs, koffie of thee na. En tot slot de afsluiting door de voorzitter.

Al met al en gezellige en geslaagde dag en hopen dat iedereen het leuk vond en volgend jaar weer meegaat.

Voor de foto’s van Zonnedag zie: www.oranjevereniging-ijhorst-lankhorst.nl.